AirBeletrina - Knjiga priznanj: Matevž Luzar
Panorama 11. 4. 2013

Knjiga priznanj: Matevž Luzar

Režiser in scenarist Matevž Luzar (1981) bržkone ne potrebuje obširne predstavitve. Njegov, zaenkrat s petimi domačimi Vesnami (med drugim nagrada občinstva in Vesna za scenarij) nagrajeni celovečerec Srečen za umrettrenutno uspešno hara po domačih kinematografih, nabirajoč si za celega cekrčka zadovoljnega gledalstva in navdušenih kritik.

Mednarodno večkrat nagrajeni Luzar je za prvo večjo filmsko evforijo poskrbel leta 2008, ko se je njegov kratki film Vučko prebil do nominacije za študentskega oskarja Ameriške filmske akademije. Kakšen pravi najbrž sledi kmalu.

Avtor sam, še bolj pa trenutek v katerem se nahaja, sta nadvse primerna za to, da se, sicer literarni Knjigi priznanj, prvič pridruži njena seksi, v filmski trak odeta sestra dvojčica.

Ime: Matevž Luzar.

Zadnja knjiga: David Mamet – Race (»Rasa«).   

Kje ste odraščali?

V Zagorju ob Savi.  

Kaj ste študirali in kje?

Najprej sem študiral teologijo (tri leta) in potem filmsko in TV režijo na AGRFT.   

Kje živite in zakaj?

Živim v Zagorju.   

Na katerega od vaših projektov ste najbolj ponosni?

Težko je govoriti o tem katerega od projektov bi izpostavil. Najlažje rečem, da sem ponosen na vsak svoj film. Vsak je malo drugačen in vsak mi je dal nekaj drugega.   

Opišite svojo jutranjo rutino.

Tuš. Kitajski čaj. In branje novic na internetu. Včasih tudi kakšna partija šaha. V živo ali pa prek interneta.   

Imate značilnosti ali navade, ki bi jih lahko označili za malce nenavadne?

Mogoče je malce nenavadno, da delam stoje. Imam mizo, t.i. “standing desk” za katero vsak dan delam oziroma pišem scenarije. Tak način dela zadnja leta postaja čez dalje bolj popularen pri ljudeh, ki veliko časa delajo za računalniki. So pa na ta način pisali tudi Hemingway, Nabokov, Churchill in drugi. Priporočam. Ne predstavljam si več dela sede.   

Kateri je vaš najljubši kos oblačila?.

Nekaj kar je udobno. Največ pozornosti posvečam čevljem. Vedno nosim Camper čevlje, ker so udobni in vzdržljivi.   

Naštejte tri filme drugih režiserjev, ki bi jih priporočili svojemu gledalcu.

Veliko je teh filmov. Težko izpostavim samo tri. Ampak, če že moram, bi izpostavil Fargo, Raging Bull in Tatove Koles.   

Prijateljujete z režiserjem, ki vas navdihuje in vam pomaga?

Prijateljujem z veliko režiserji in vsak me na nek način navdihuje.   

Avtor katerega filma bi želeli biti sami?

Farga.   

Na katerem kraju/ V katerem mestu iščete navdih?

Navdih vedno črpam iz življenja okrog sebe. Zelo dobro se počutim v Zasavju, kjer je tisoč zgodb, ki najdejo pot v moje filme in scenarije.   

Katero umetniško delo (knjiga, film, slika itn.) vas navdihuje?

V glasbi me navdihuje Mozart. Predvsem njegov Requiem. Filmov je veliko. Brata Coen, Scorsese, Paul Thoma Anderson, Francis F. Coppola, itd. Knjiga je pa definitivno Starec in morje. Zelo rad imam tudi portrete fotografa Henri Cartier-Bressona. Vsak nosi eno zgodbo in tudi karakter.   

Kako se pred začetkom pisanja lotite snovanja filma in njegove zgodbe?

Vedno začnem na tabli, kjer si zapisujem ideje in scene. Tablo razdelim na neke vrste šahovnico in znotraj polj potem zapisujem scene in ideje.  Tako ustvarim neko prvo osnovno strukturo filma. S tem načinom dela imam občutek, da imam večji nadzor nad zgodbo. Lažje vidiš kaj je nujno za zgodbo in kaj ne.   

Opišite svoj potek dela, vključno z morebitnimi nenavadnimi rituali, ki so stalnica v vašem ustvarjalnem procesu.

Neko tako pravilo imam, da moram najprej veliko razmišljati o zgodbi ali o filmu preden karkoli zapišem. Velikokrat mi najboljše ideje pridejo med fizičnim delom, ko moja pozornost ni usmerjena v zgodbo. To so ponavadi tudi najboljše ideje. Spontane ideje so najboljše ideje.   

Kakšen razgled vam nudi vaše najljubše delovno mesto?

Moje najljubše delovno mesto ima razgled na Zagorje in tudi na belo tablo, kjer je izpisan cel film, ki ga trenutno delam. Seveda pa veliko menjam okolico dela. Hitro se naveličam in grem velikokrat delat tudi v kavarne ali pa na druga mesta, kjer sem obdan z ljudmi.  

Kaj storite, če izgubite ustvarjalni zagon ali naletite na morebitno pisateljsko/scenaristično blokado?

Moje pravilo je, da nikoli ne odneham. Če ena stvar ne gre, pač preusmerim pozornost na drug projekt in s časom se tudi ta prvotni problem reši.   

Opišite svoj idealen dan.

Idealen dan je vedno takrat, ko snemam film. Če bi bil lahko vsak dan takšen, bi bil zelo srečen.   

Opišite svojo večerno rutino. 

Gledanje filmov. Vedno končam dan tako, da si pogledam en ali dva filma.   

Ste vraževerni?

Ne.   

Brez česa nikoli ne zapustite doma?

Brez mobilnega telefona. Telefon mi je kot mobilna pisarna. Za komunikacijo in tudi za delo kot beležnica, diktafon, slike itd.   

Če bi lahko eno pokojno osebo obudili v življenje, koga bi izbrali in zakaj?

Verjetno Stanleyja Kubricka. Zame je on Mozart filma. In bi sigurno naredil še kakšen dober film.   

Kateri je vaš najljubši prigrizek?

Različne vrste pravega kitajskega čaja raje zamenjam za vsak prigrizek.

Katero besedno zvezo prepogosto uporabljate?

To bi lahko bil film.   

Opišite zabaven pripetljaj, ki se vam je zgodil med filmsko projekcijo/premiero?

Veliko je takšnih anekdot. Težko izpostavim eno.   

Kaj (poleg režiranja) še počnete za preživetje?

Nočem pristati na to, da je ustvarjanje filma kot režiser ali scenarist hobi in hočem, da je to tudi moj poklic. Gre za to, da to delo potrebuje popolno koncentracijo, kajti samo tako so lahko filmi boljši.

Kaj bi svetovali mladim filmarjem?

Da naj se nikoli ne predajo in da naj čim več  ustvarjajo.

Povejte nam nekaj o sebi, kar bi nas morda lahko presenetilo.

Se mi zdi, da je to bolj vprašanje za tistega, ki me pozna in njega preseneča.   

Kakšen je vaš naslednji delovni projekt?

Preuranjeno je, da bi govoril o naslednjem filmu. Trenutno sem v fazi pisanja scenarija in ko bom pripravljen, bom lahko povedal kaj je tisti naslednji film.   

 

*Knjigo priznanj je zasnoval Noah Charney.