Kar je za športne navdušence nogometna ali košarkaška tekma, je za prijazne punce koncert Taylor Swift. Samo da njen nastop ni omejen na koncertni oder, ampak se razteza čez časopisne članke, Instagram, albume, politične akcije, zabave s prijatelji in jokajoče noči s slušalkami v ušesih. Njene pesmi in življenje fanicam in fanom vzbujajo isti stadionski občutek grande finala, boja med dobrim in zlim. Tudi način, na katerega obrekljivi mediji spremljajo njene protiudarce zasmehovanju in poskusom trivializacije njenega oversharanja, je tekma. In Taylor je pripravljena. So pripravljeni tudi tisti na drugi strani? Njen novi album Reputation se namreč začne s pesmijo …Ready for it?
Album Reputation je zmaga po diskvalifikaciji. Po letu, v katerem so se mediji, njeni sovratelji (frenemies) Kanye West, Calvin Harris, Katy Perry in ostali zelo potrudili, da bi njeno prijaznost in dostopnost obrnili proti njej. Na isti dan, kot je Katy Perry poskušala zmagovito lansirati videospot za svojo antitaylor pesem Swish Swish, se je na YouTubu pojavila pesem Look What You Made Me Do in zrušila rekorde. Gol, koš, zmaga. Šport je vseeno uporabniku prijaznejši, ima nekakšen pravilnik, rumene in rdeče kartone, varovalko. V umetnosti ni sodnikov, ki bi odločili, da je prišlo do prekrška. Sodi se samo po tem, koga oboževalci sprejmejo in koga zavrnejo. Mediji in družbeni mediji so v tem ključni. V letu, ko je Taylor Swift morala postati svoja prva zagovornica in poročevalka, je najprej izbrisala vse stare Instagram objave in sledilcem ponudila videoposnetke kač, alegorije sebe v alegoriji medijev. Nato je poleg albuma izdala dve različici revije Reputation, samouredniškega pregleda novic zadnjega leta, z besedili, fotografijami in članki. V teh je s pisanjem o sebi pravzaprav odgovarjala na vprašanje, kaj se danes dogaja s zahodno kulturo in o svoji generaciji zapisala: »To je prva generacija, ki si bo lahko ogledala svojo celotno življenjsko zgodbo v obliki slik, shranjenih na spletu – in skupaj bomo ugotovili, kakšne bodo posledice tega.« Tudi sama ve, da o njej ne moremo govoriti izolirano od generacije interneta in družbenih medijev.Kar so bili ponižani in razžaljeni za Dostojevskega, so sledilci z Instagrama za Taylor. Zaveda se, da se zgodovina zahodnih punc odvija na isti črti z njenim življenjem, in se zato ne doživlja ločeno od njih. Vabi jih domov na skrivne koncerte, jim pošilja novoletna darila, svetuje v težkih trenutkih in komentira fotografije na Instagramu. Kot obračun s tistimi, ki kupujejo njene koncertne karte in jih v svoj profit razpečujejo, je vpeljala novo obliko nakupa vstopnic, kjer vsak, ki kupi album ali katerega od drugih izdelkov njene blagovne znamke, že stoji v vrsti za njen koncert. S tem in podobnimi prijemi iz sveta taylorkapitalizma je nakup novega albuma Taylor Swift, ki je kot otrok želela postati menedžerka, že v prvem tednu na policah postal najbolje prodajan album leta 2017.
Ta album se vključuje v žanr, ki ga je izumila – žanr samoironičnega popa. Popa, ki prehiti zasmehovalne hejterje v prepoznavanju lastne naivnosti in zasanjanosti. Popa, ki ve, da se je na strelskem obračunu pojavil z nožem. Kakor sta bila Shake it Off in Blank Space z albuma 1989, oba z več kot dvema milijardama ogledov na YouTubu, samoironični manifest romantičnega življenja in nerodnega obnašanja, je album Reputation samoironija, ki se odbija od naslovnic časopisov. Ne pozabimo, da se Taylor norčuje iz sebe bolje kot kdorkoli in da je edina gostja oddaje Saturday Night Live, ki je sama napisala uvodni monolog. Pri devetnajstih. V do sedaj objavljenih videospotih z novega albuma, odetega v časnikarsko vizualno podobo, ponovno igra več (samoironičnih) različic sebe, vseh razjarjenih nad tiralico, razposlano za njenim slovesom. Sama postane tista karma, o kateri govorijo, da bo poskrbela za ravnotežje v vesolju. Rdeča šminka z albuma Red (2012) ni več opeklina ljubezni, ampak vojna barva, nanešena čez pretekle naivnosti. Večina ljudi bi pod težo slabega slovesa obnemogla in ponižano klonila, medtem ko je za Taylor Swift, nekdanjo tekmovalko v preskakovanju ovir s konjem, ovira nov izziv, del igre. »Let the games begin,« reče v prvi pesmi novega albuma. Kot se v prejšnjih albumih ni opravičevala za pesmi o belih konjih in solzah, ki kapljajo na njeno kitaro, se v albumu Reputation ne opravičuje za to, da je bel konj dobil jeklene bodice in njena kitara R&B spremljavo. Skozi njene albume lahko minevanju časa sledimo ravno preko razvoja teh ponavljajočih se motivov.
Njen najhujši sovražnik ostaja ona sama. Svoje zaupne pripovedi o odnosih in odraščanju ves čas prepleta z dvobojem s sabo, lastnimi negotovostmi in dvomi, ki ga najbolj spektakularno ponazori z novim videospotom za pesem …Ready for it? V njem se borita Taylor kot bojevnica in Taylor brez oblek. Radikalnost njene navidezne golote je srednji prst Kanyetu Westu in njegovemu spotu Famous, v katerem neslavno spi ob goli Taylor z verzom »I made that bitch famous«, obenem pa je to razvoj še enega njenih znamenitih motivov, obleke. Skozi opise oblek lahko od njenega prvega singla dalje (metaforično) spremljamo njen odnos s slovesom, javno podobo. Začenši s srečo v pesmi Tim McGraw z verzom »When you think happiness, I hope you think ‘that little black dress’«, pričakovanjem v Love Story z verzom »I talked to your dad/ Go pick out a white dress«, neustrašnostjo v pesmi Fearless z verzom »And I don’t know why, but with you I’d dance/ In a storm in my best dress«, jokom v pesmi Dear John z verzom »the girl in a dress cried the whole way home«, razočaranjem v verzu iz pesmi The Moment I Knew »It was like slow motion standing there in my party dress«, odhodom v pesmi Wildest Dreams z verzom »Say you’ll remember me/ Standing in a nice dress«, in nazadnje odporom v pesmi Clean z verzom »You’re still all over me like a wine-stained dress I can’t wear anymore«. Obleke ne bo več dolgo nosila. Album Reputation sukanec tega loka razpusti v pesem Dress, v kateri z verzom »I only bought this dress so you can take it off« obleko sleče. Naposled jo odvrže, ne potrebuje je več. Njen sloves je okrnjen. Za tem slačirefrenom razloži: »Even in my worst lies, you saw the truth in me.« Obleka je bila njena Potemkinova vas – tisto, kar je mislila, da jo predstavlja. Lepa obleka, dober sloves. Album Reputation je osvobajajoče spoznanje, da je sloves ne določa. Da si držo določa sama. Medtem ko se Kesha v svojem comeback hitu Praying spolnem nadlegovalcu zahvali za slabe izkušnje (»I wanna thank for how strong I have become«), Taylor na albumu Reputation ostaja hladna z verzi, kot je »If a man talks shit, then I owe him nothing«. Ta teden so jo pri reviji Time proglasili za eno najbolj vplivnih ljudi leta, skupaj z drugimi ženskami, zbranimi pod besedno zvezo Silence Breakers. Zaradi sodnega procesa, v katerem je za simbolni dolar zmagala v sodnem procesu proti DJ-u, ki jo je spolno nadlegoval. In to še preden je bila Amerika na strani žrtev spolnega nasilja, torej pred afero Weinstein. Ko jo je na sodišču odvetnik spolnega napadalca vprašal, ali se počuti slabo, ker je zaradi nje ubogi DJ ob službo, je mirno odgovorila, da se počuti dobro. Ne morejo je prisiliti v krivdo zaradi dejanj, ki jih je zakrivil sam. Ta punchline najdemo tudi v pesmi I Did Something Bad z novega albuma, v kateri svojo novo držo razloži skozi verz: »They say I did something bad / Then why’s it feel so good?/And I’d do it over and over and over again if I could.«
Stara Taylor ne more k telefonu, ker je mrtva. Ubila jo je tista Taylor, ki je slekla obleko in pustila telefon zvoniti v prazno, medtem ko je zmagovala na sodišču. Ugibamo lahko, da zdaj nekje pije pivo in šampanjec – toliko alkohola, kolikor ga je na albumu Reputation, na pop albumu še ni bilo. Tudi v nežnem zaključku albuma, New Year’s Day, nastopi alkohol. Prvi dan novega leta se začenja z verzom »I want your midnights / But I’ll be cleaning up bottles with you on New Year’s Day«. S tem Taylor pred priprta vrata naših src dostavi paket z obljubo: kljub slabemu slovesu in medijskim spinom je glavna novica še vedno ljubezen. Še nikoli ni bilo toliko alkohola, ampak tudi še nikoli ni bilo toliko upanja.