AirBeletrina - Na drugi strani
Montaža 20. 1. 2018

Na drugi strani

Prizor iz filma Obupana

Skoraj ne mine mesec, ko ne bi spremljali novic o terorističnih napadih po svetu. Mediji nas obsuvajo z izčrpnimi poročili s krajev bombnih napadov, pokola s tovornjakom, streljanja … Nastopajo številke, ki zaobjemajo peščico ali množico umrlih ali ranjenih. Ko izvemo, da je teroristični napad slabo uspel in je bilo le malo smrtnih žrtev ali poškodovancev, si oddahnemo. Na ta način racionaliziramo skrajnost, ki bi nas sicer dotolkla s težo svoje absurdnosti. Za vsemi temi številkami se skrivajo mnogotere tragične zgodbe; izguba družine, partnerja, najboljšega prijatelja, sodelavca, s katerim vsak dan zjutraj pijeta kavo, mogoče soseda, ki prinese piškote vsakič, ko pretirava pri peki, osebnega zdravnika, ki vam je vedno postavil pravilno diagnozo. Kjer so novinarji končali s poročanjem, se odpira globoko brezno bolečine bližnjih.

Nemškega režiserja s turškimi koreninami Fatiha Akina je k snemanju filma Obupana/Aus dem Nichts spodbudil dogodek iz leta 2004. V Kölnu je na Keupstraße pred turškim frizerskim salonom eksplodirala doma izdelana bomba z žeblji, ki jo je podtaknila neonacistična skupina NSU (Nacionalsocialistično podzemlje). Nekaj ljudi je bilo resno ranjenih in nešteto zaradi dogodka travmatiziranih. Tisto, nad čimer je bil filmski režiser najbolj ogorčen, so bili nemška policija, mediji in družba, ki so mislili, da so bili storilci Turki ali Kurdi ter da je šlo za mafijski obračun. Akin je povedal, da so na spletni strani Nürnberg 2.0 objavili seznam potencialnih tarč neonacistov. Na seznam so uvrstili politike in umetnike, med katerimi je bil tudi on. To je bil še drugi razlog, zaradi katerega se je lotil pisanja scenarija in režiranja pretresljive in napete psihološke drame Obupana.

Protagonistka Katja Sekerci (Diane Kruger) v bombnem napadu pred pisarno izgubi svojega nemško-turškega moža Nurija in sina Rocca. Nuri Sekerci (Numan Acar) se je v preteklosti ukvarjal s preprodajo drog in bil zaradi tega tudi zaprt. Policija sprva sumi, da so bili razlog za napad na pisarno neporavnani računi z mafijsko združbo. Ko se preiskave lotijo temeljiteje, osumijo mlad neonacistični par. André Möller (Ulrich Brandhoff) in Edda Möller (Hanna Hilsdorf) sta v domači garaži izdelala bombo in jo pustila na prtljažniku kolesa, parkiranega pred Nurijevo pisarno. Katjin odvetnik (Denis Moschitto) se na vse pretege bori z dokazi zoper njiju, vendar branilec (Johannes Krisch) uspe rešiti obsodbo.
V tej sodniški odločitvi in obravnavi psihološki drami delno zaniha fikcijska verjetnost, saj argument, ki izpodbije sodbo, ni povsem prepričljiv in je precej površinski.

Katjini občutki nemoči in globoke žalosti se po izpustitvi para Möller silovito povrnejo. Razočarana nad razsodbo in popolnoma moralno poteptana se odloči, da bo sama postavila stvari na svoje mesto. V sebi nosi nepotešen del sebe, ki se bori za svojo individualno pravico. Odvzeta ji je osnova celica varnosti, bližine in topline. Zbudi se nekaj živalskega, besnečega.

Film je razdeljen na tri tematske sklope: Družina, Pravica in Morje. V melodramatično obarvanem prvem delu protagonistka žaluje za umrlima in pade v skrajni obup, iz katerega se izvleče, ko dobi informacije o osumljencih. V drugem delu njeno globoko prizadetost sreča trezen objektiven sodniški proces. V sodni drami se laboratorijsko jasen pogled sodstva na obravnavo neonacističnega napada lepo izrazi tudi s scenografijo. Siva marmornata sodna dvorana, iz katere hladnost naravnost bolšči, je izjemno dober kontrast čustveno razsuti Katji. Zadnji del filma se prelevi v akcijski triler, kjer si Katja na svoj način izbori pravico.

Večplasten, psihološko zahteven lik Katje je odlično odigrala Diane Kruger, ki je v Cannesu na prejela nagrado za najboljšo žensko vlogo. Igralkina izjemno prepričljiva igra vzbuja tesnobo, ki gledalca ne izpusti vse do provokativnega konca filma.

Režiser se je s tematiko priseljencev v Nemčiji in konflikti med različnimi kulturami ukvarjal že v svojih prejšnjih filmih: Na drugi strani, Kuhinja z dušo, SolinoObupana naredi še korak dlje in na koncu pokaže, da sta z ramo ob rami Nemec rabelj in Nemec žrtev ujeta v krog nerazumevanja in nasilja.

 

Film je na sporedu v Kinodvoru.