AirBeletrina - Good Night Stories for Ordinary Girls*
Refleksija 26. 7. 2018

Good Night Stories for Ordinary Girls*

“Zaful Haul”

Nekega dne na koncu letošnjega aprila sem ugotovila, da obstaja nekaj, čemur se reče slovenska jutub scena. Na ta dan sem spoznala tudi, da – čeprav velik del življenja preživim na socialnih omrežjih in se imam za osebo, ki na splošno poskuša približno slediti času in pri tem ne moralizira – v resnici še malo nisem apdejtana. Moje najljubše in primarno socialno omrežje je še vedno fejsbuk. Poleg fejsbuka redno uporabljam samo še instagram. Moj že nekajkrat obujeni, pa nikoli zares osvojeni tviter račun lebdi nekje sedem plasti globoko v stratosferi odsluženega interneta. Snapchat sem imela nekaj tednov, pa se mi je zdel beden. Za musical.ly sem slišala, ko mi je zanj povedala najmlajša sestrična Karolina. Nekje vmes, ko sem se kot milenijka starejšega modela (sredina osemdesetih) zasedela na fejsbuku, se je torej zgodil jutub. Do tistega dne na koncu aprila, ko je v studio (oziroma pred verbalni strelski vod) Denisa Avdića na Radiu 1 prišla Denise Dame, uradno z namenom promocije svojega prvega komada Meduza, kot se je izkazalo pa zaradi škandala, ki ga je nekaj dni prej sprožila na podelitvi medijskih nagrad žarometi (punca se je neslovensko neskromno postavila zase), se nisem zavedala, da je jutub med socialnimi omrežji že nekaj časa the next it thing, tovarna nove kategorije fejmičev. Če je konec osemdesetih Anna Wintour na naslovnico ameriškega Voguea pripeljala holivudske zvezde, kar je njihov zvezdniški status še potenciralo, reviji pa prineslo zaželeni komercialni uspeh, če je Paris Hilton v prvih letih 21. stoletja postala znana zaradi priimka in podedovanega denarja, in če je družina Kardashian leta 2007 s svojim družinskim reality šovom dokončno utrdila dejstvo, da selebriti lahko postaneš brez predhodne kariere (ali kakršne koli vsebine), ki bi zvezdniški status upravičevala (kot zdaj vsi vemo, je družina Kardashian znana zato, ker je), so družabna omrežja postavila nov mejnik v vpostavljanju zvezdniškega statusa: selebriti si lahko celo brez pomoči TV-ekipe in ruthless menedžerke Kris Jenner, treba je imeti samo smisel za internetni humor in ironijo (insta meme accounti), fotogenične zajtrke (basic bitch instainfluencerke), včasih pa je treba samo vklopiti kamero in prižgati ring light (jutub).

Po škandalu Denis Avdić-Denise Dame, za katerega še zdaj ne vem, zakaj se ni napihnil v škandal vseslovenskih razsežnosti (šlo je za neverjetno žolčen, moralističen izbruh frustriranega šovinizma), sem se torej za nekaj dni posvetila slovenski jutub sceni. Dnevi so se raztegnili v tedne. Kot se zgodi s telenovelami, resničnostnimi šovi in cenenimi krimič serijami na FoxCrime, človeka tudi slovenska jutub scena zlahka zasvoji. Glede na to, kako majhen se zdi slovenski trg potencialnih odjemalk (op. v tekstu se ukvarjam izključno z ženskimi jutuberkami, ki objavljajo v slovenščini in imajo, kot se zdi, pretežno žensko publiko), je tako imenovanih influencerk veliko. Tiste, ki sem jih gledala jaz, večinoma snemajo leto do štiri leta in imajo na svojih kanalih po več deset, celo po več kot sto videov. Stare so med sedemnajst in šestindvajset let. Imajo med 6000 in 40.000 foloverjev. Videi imajo po več tisoč ogledov in nekateri na stotine komentarjev. Čeprav lahko računam, da kar nekaj ogledov odpade na občasne firbce in nekaj na hejterje(nekje vmes sem tudi jaz), je velika večina verjetno neto ciljne publike: punc (včasih punčk) od deset do dvajset let, ki bi se rade naučile full-face mejkap, ki bi rade izvedele, kateri je najboljši eyeliner, ki bi rade vedele, kakšne so it Zaful kopalke za letošnje poletje. Če delno citiram enega svojih družinskih članov: medtem ko odrasli volivci že leta razmišljajo o drugem tiru, se jim za hrbti vzgajajo generacije z neznanimi zanimanji in sistemom vrednot, predvsem pa (kar se razlikuje od vseh prejšnjih mladih): vzgajajo se povsem zunaj pogleda vseh drugih generacij.

Čeprav so nekatere jutuberke usmerjene bolj v lepoto (nešteti mejkap tutoriali in video predstavitve zasebnih mejkapzbirk), druge bolj v fešn, tretje pa v kamero razlagajo epizode iz svojega življenja, so žanri posnetkov na kanalih slovenskih influencerk zelo določeni. Videi se zdaj pišejo videji (slovnica in vokabular nista močna plat generične slovenske jutuberke – ali pa je medij že vzpostavil lasten diskurz), v žanru pa si redkokatera jutuberka izmisli kaj čisto svojega. Tako se iste kategorije ponavljajo pri bolj ali manj vseh puncah:

–       Kaj je v moji torbici? – V tem žanru posnetka punca pred kamero iz svoje torbice zlaga posamezne artikle in pove, katere znamke so, koliko so stali in zakaj jih uporablja oziroma nujno potrebuje. Obvezno pove tudi, katere znamke je torbica, kje jo je mogoče kupiti in koliko stane. Kot je določen žanr videja, je z manjšimi odstopanji določeno tudi, kaj mora biti v torbici jutuberke: mejkap torbica z najmanj desetimi kosi, vključno s podlago, bronzerjem in mini maskaro, kuliji in zvezek/planer »za moje ideje« (po navadi roza ali z vzorcem flamingov), plastenka z vodo (»da se hidriram«), krema za telo (»da hidriram kožo«), denarnica (če je sreča s cofom ali perlastim obeskom ali takšna, ki se barvno ujema s torbico), etui za očala, čigumiji, minti ali ustna vodica, iPad ali tablica (ali kamera). Pomožna oprema so še rezervne spodnje hlačke, knjiga, »ker rada berem« (redko), termalna voda v razpršilcu za obraz (»res osveži«), dodaten ovitek za mobi (»če imam drug stajling«).

–       50 dejstev o meni. V tem žanru jutuberka na kratko predstavi to, kakšna oseba je. Videji po navadi vključujejo podatke, koliko časa že snema, koliko je stara, če hodi v šolo ali v službo, katera je njena najbolj opazna lastnost, katera je njena najljubša barva in najljubši kos mejkapa, ki bi ga vzela na samotni otok, če bi lahko vzela samo enega. Čeprav imam rada sezname in tako tudi navajanja dejstev, so ti videji po navadi dolgočasni. Če imaš srečo, dejstev ni petdeset, temveč samo petindvajset, osemnajst ali deset. Jutuberka po določenem obdobju (recimo po enem letu jutuba) objavi nova dejstva.

–       Odgovori na vaša vprašanja ali Q&A videjo. V tem žanru jutuberka pred kamero odgovarja na vprašanja, ki so ji jih na instagram ali pod videjo prilepile občudovalke. Najbolj opazna značilnost tega žanra je, da so vprašanja večinoma izrazito brezvsebinska. Poleg prevladujočih vznesenih pohval (»Ti si najlepša in najboljša jutuberka, kako si lahko tolk lepa?«) redkokatero foloverko zanima kaj več kot to, kako punca montira svoje videje, kdaj je začela z jutubom, kako narediti svoj jutub kanal, med bolj osebnimi vprašanji (če je dotična jutuberka v resni zvezi, slovenske jutuberke pa so kljub rosnim letom praviloma v več let trajajočih razmerjih) pa je najbolj pogosto: »Kdaj se bosta z X poročila in kako bo ime vajinim otrokom?« Ni najljubših filmov, ni najljubših serij, kaj šele najljubših piscev ali influencerjev s kakršnim koli kredom in področjem delovanja, so samo najljubše jutuberke, slovenske ali tuje (»Koga najraje gledaš na jutubu?«) in na vprašanje, kaj bi rada v življenju postala, je odgovor zelo pogosto samo: »Jaz rada delam ful stvari, res … Ampak rada bi se še naprej ukvarjala z jutubom.« Jutub torej ni vmesna postaja, biti jutub influencer je končni cilj.

–       Room/Apartment Tour. V tem žanru punca gledalko s kamero popelje po svoji sobi ali stanovanju. Večinoma je to soba, saj je veliko punc še mladoletnih in živijo pri starših. Včasih je to prazna garsonjera, v kateri je preveč cenenih oblek. Edina stvar, ki je vsaj videti luksuz in profi, je obvezni jutub gedžet, ring light, ki amaterskim posnetkom pomaga k spodobni svetlobi. Nekatere punce pokažejo samo omaro in kot, v katerem snemajo, ker je kazati celo stanovanje »preveč intimno«. Nekatere imajo posebno mejkap sobo, v kateri hranijo svojo mejkap kolekšn, saj je na navadni lepotilni mizici za količine artiklov, ki jih potrebuje bjutijutuberka, premalo prostora. (Mejkap kolekšns so neverjetno in nerazumljivo obsežne.)

–       Moja jutranja/večerna rutina. V tem žanru punca foloverkam predstavi jutranje vstajanje, umivanje obraza, nanašanje mejkapa, zajtrk in hranjenje psa/mačke/fanta. Večerna rutina je obrnjena in včasih vključuje še sprehod in gledanje serij. Videjo je pogosto podložen z generično-inspirativnim pop komadom. Ker so jutuberke pogumne in odkrite, jih v teh videjih na začetku ali na koncu lahko vidimo popolnoma brez mejkapa. Ob spremljanju tega žanra sem ugotovila, da je mnogo punc naravno skoraj brez obrvi.  

–       Boyfriend tag. Kot je do zdaj verjetno že postalo jasno, so vsebine, ki jih obravnava generična slovenska jutuberka, pretežno zelo konservativne, punce pa v svojih življenjih z veseljem podpirajo klasični patriarhat. Skoraj nujna pritiklina uspešne jutuberke je fant, s katerim tvorita idealno zvezo. Fanta jutuberka predstavi v videju žanra boyfriend tag. Fant je praviloma pred kamero manj sproščen kot njegova partnerica, čeprav gre ob pogostejšem pojavljanju njegov nastop na bolje. Fanta jutuberka včasih predstavi že v videju 50 dejstev o meni, včasih pa v videju Kdo me pozna bolje: sestra/brat/mami ali fant. Podvrsta videja boyfriend tag je sister/brother tag. Ker se same nosilke kanala hitro začnejo ponavljati, so videji, v katerih se pojavi še kdo od njihovih bližnjih, praviloma zelo priljubljeni. Jutuberki fant, ki ima pogosto rad avte in motorje, kupuje rože po njeni izbiri in jo, »če je pridna, on pa najboljši«, pelje v Gardaland ali v Meka ali na Hoodburger. Ona mu peče palačinke. Eden od njenih življenjskih dosežkov je, da je (že tako zgodaj) ujela tako dobrega partnerja.

–       Vlog. Vlog je potovalni videjo. Jutuberke v vlogu, ki je sestavljen iz zmontiranih posnetkov in fotk protagonistke na plaži na Malti ali v Poreču/v Madame Tussauds/na sladoledu ali špagetih v Rimu, podložen z instrumental verzijo poskočnega poletnega hita. Priljubljena podvrsta je London vlog: v London so, kot se zdi, s fanti odpotovale že skoraj vse moje jutuberke. V Londonu je obvezen postanek v M&M`s trgovini in na Oxford Streetu, priljubljen je tudi London Eye. Drugih zanimivosti ali odkrivanja novih kotičkov Londona načeloma ni, zato pa punce po vrnitvi večinoma posnamejo svoje nakupe v videju žanra London haul.

–       Poskušanje londonskih sladkarij. V tem videju jutuberka sama ali s sestro/fantom/kolegico poskuša sladkarije, kakršne prodajajo v drugih državah. London je samo primer: sladkarije so lahko tudi japonske, italijanske ali beograjske, čeprav večinoma niso prav eksotične (jutuberke ne potujejo pogosto, če pa že, ne prav daleč). Ta videjo lahko vsebuje sledi ksenofobije.

–       HAUL. Haul je moj najljubši žanr jutub videja. Wikipedia pravi, da obstaja že od leta 2007 (sam jutub obstaja od leta 2005), posebej priljubljen pa je od leta 2010. Haul pomeni shopping spree v določeni trgovini ali shopping spree določenih artiklov (na primer mejkap haul). Med slovenskimi jutuberkami je posebej priljubljen Primark haul – kupovanje cenenih cunj, dodatkov in nakita v nizkocenovni irski verigi Primark (slovenske jutuberke se morajo za Primark potruditi priti do Gradca, zaradi česar včasih izpustijo šolo ali vzamejo dopust), v poletju 2018 pa je v vzponu tudi Zaful haul – kupovanje primerljivo cenenih kitajskih artiklov na spletni strani Zaful, kjer kopalke menda stanejo med deset in dvajset evri, nekoliko v neskladju z antiplastika politiko poletja 2018 pa ta spletna stran vsak artikel dostavi v svoji plastični vrečki. Jutuberke Zaful kopalke kupujejo na veliko, ker so pač cenovno ugodne. V eni rundi jih kupijo od pet do osem, mogoče pa si bodo kasneje kakšnega od modelov naročile še v drugi barvi. Hauli so praznik potrošništva najslabše vrste, kjer vlada geslo kupuj veliko in poceni. V svojih tednih s slovenskim jutubom sem si ogledala haule, v katerih so si punce nakupile na desetine artiklov v skupni vrednosti več sto evrov. Punce se radostijo nad poceni majčkami, ki si jih kupijo, tudi če jim niso preveč všeč: »Bila je skoraj zastonj.« V primerjavi s temi hauli je nakupovanje v Zari in na Asosu vrhunec snobizma. Gledala sem mejkap haule, v katerih punce za najcenejše znamke tipa Essence in Catrice zapravijo po tristo evrov. Punce naenkrat kupijo pet korektorjev in imajo doma v predalu dvajset maskar. Ena najbolj priljubljenih slovenskih jutuberk je v Q&A videju na vprašanje, koliko šmink ima, ugotovila, da jih ima najmanj sto. Čeprav je glede na settinge, v katerih snemajo slovenske jutuberke, pogosto jasno, da te punce ne prihajajo iz premožnih okolij, denar za geslo kupuj veliko in poceni očitno ni problem.

Estetika slovenskih jutuberk delno temelji na globalnem lepotnem idealu, ki sta ga od Keeping Up with the Kardashians skoraj lastnoročno vzpostavili Kim in Kylie (certain booty type, veliko eyelinerja, veliko osvetljevalca in natančno izrisane obrvi). Delno se ta look na slovenski jutub sceni cepi na estetiko balkanska turbodiva. Nič čudnega torej, da je kraljica slovenske jutub scene, punca z največ foloverkami, črnolasa in spakljiva. Z veseljem promovira tiramisu, kokice, električni dvokolesnik in ustnice v barvi fuksije, pa guncanje afen, ki naj bo ne samo moto njene nove kolekcije šolskih potrebščin, ampak kar generalno vodilo za življenje.

Še ena značilnost slovenske jutub scene, ki gre v koraku s patriarhatom, je moralizem. Slovenske jutuberke imajo pogosto zelo stroga moralna načela: pravijo, da varujejo svojo zasebnost, odsvetujejo francosko poljubljanje v javnosti, ker je »ogabno«, marsikatera ne pije kave in alkohola (»razen mogoče kozarec vina ob tortici«), zapravljanje za dobro hrano ali drage znamke se jim zdi nekaj popolnoma nerazumljivega, podobno, kot je nezaželeno to, da bi kdo mislil, da se imaš »za nekaj več«. Ob moralizmu trčimo v fenomen bad girl slovenskega jutuba, blondinko Denise Dame, ki svoje videje snema s penino, elektronskim čikom, Versace sončnimi očali in flawless Fenty Beauty mejkapom. Denise Dame je na podelitvi nagrade žarometi povzročila škandal. Ob podelitvi nagrade za spletno zvezdo je planila na oder in na mikrofon povedala, da bi nagrado morala dobiti ona, ker pred njo kategorije spletne zvezde sploh ni bilo. Nastop je požel številne negativne komentarje na socialnih omrežjih in v videjih drugih jutuberjev, vrhunec moralističnih opazk pa je bil seveda že omenjeno Avdićevevo povabilo v studio Radia 1. Če katera od slovenskih jutuberk poleg osladnih pohval in pretiranih komplimentov na svoje objave prejema tudi hejte, grožnje s posilstvom in zmerjanja s kurbo, je to Denise Dame. Če katero od slovenskih jutuberk komentirajo tudi druge jutuberke (»Jaz nimam nič proti takim osebam, ker nikogar ne obsojam, ampak jaz nisem taka.«), je to Denise Dame. Fenomena Denise Dame ne spremljam dovolj dolgo, da bi lahko ocenila, ali je v celoti parodija. Pa saj je vseeno: meje med parodično ironijo in resnico so v letu interneta 2018, v dobi memov in trolanja zelo slabo definirane. Dejstvo je, da je polovica njenih komentarjev, če ne parodija, pa gotovo radikalno kritičen odziv na objave drugih jutuberk:

– Denise Dame v videju Kaj je v moji torbici? predstavlja svojo Givenchy torbico, vredno tri minimalce, v kateri ima poleg obveznega roza planerja obče slovenske jutuberke spravljeno steklenico penine, v mejkap torbici pa kondom. Generična slovenska jutuberka in njena foloverka se nad tem zgražata, saj naj bi kondome imeli samo moški.

– Denise Dame sami zase ni težko reči, da je čudovita (kar tudi zares je). Generična slovenska jutuberka in njena foloverka se nad tem zgražata, saj zase nikoli ne smeš reči, da si lep. Kvečjemu, da si kjut.

– Denise Dame ni težko na jutubu omeniti besede vibrator. Generična slovenska jutuberka in njena foloverka se nad tem zgražata, ker besedo ali predmet vibrator uporabljajo samo padle ženske.

– Denise Dame v videjih ni težko piti penine, ker, resnično, kdo pa kdaj ne spije kozarca alkohola. Generična slovenska jutuberka in njena foloverka se nad tem zgražata, ker promocija alkohola na javnih platformah ni kul (ali »ženstvena«).

– Denise Dame ni težko reči, da lep videz stane in da si je treba namesto osemnajstih Catrice tekočih podlag kdaj kupiti kakšno spodobno kremo. Generična slovenska jutuberka in njena foloverka o tem ne rečeta ničesar, ker nikoli ne promovirata negovalne kozmetike.

– Denise Dame ni težko reči, da je že kdaj obiskala lepotnega kirurga, kar pa ni nič takega, saj lep videz od žensk zahteva svet (če bi kdo to moral vedeti, so to bjutijutuberke). Generična slovenska jutuberka in njena foloverka sta nad tem zaprepadeni, ker se o obiskih pri lepotnih kirurgih, če si to že lahko privoščiš, ne sme govoriti, lepoto pa je treba doseči »naravno«.

– Denise Dame ni težko predlagati, naj ljudje varčujejo in si kupijo Gucci (ali nekaj kakovostnega), namesto da si kupujejo Primark. Za zgled ji ni težko kupiti Primark čevljev in jih po koncu dneva razpadle vreči v smeti. Generična slovenska jutuberka in njena foloverka za kaj takega preveč spoštujeta kupljene predmete. (Ironično, če pomislim na kupe nezaželenih kosov oblačil, ki jih producirajo njuni hauli neskončnega števila sandal in kitajskih romperjev.)

– In še my personal favourite: Denise Dame pred kamero s škarjami in nožem za kruh ni težko uničiti ponarejene YSL torbice, ker je umetnost umetnost in avtorsko delo, ponaredek pa zgolj nevredna smet z ogrodjem iz kartona. Generična slovenska jutuberka in njena foloverka … Ti dve nikoli nista vedeli, kaj je original in kaj fejk in zakaj bi bila razlika sploh pomembna.

Ker fenomen slovenski jutub obstaja že nekaj let, so slovenske jutuberke seveda različnih rangov. Ker slovenska jutuberka po določenem številu foloverjev pridobi tudi oglaševalce, ki plačajo promocijo svojih izdelkov, ena od njih v enem svojih zadnjih videjev priporoča nedavno prevedeno, izredno priljubljeno girl-power otroško knjigo Zgodbe za lahko noč za uporniške punce (Good Night Stories for Rebel Girls). To je knjiga, namenjena deklicam od šest let naprej, v kateri so predstavljene različne močne ženske skozi zgodovino. Med njimi so Elizabeta I., Ada Lovelace, J. K. Rowling, Amelia Earhart, Malala Jusafzaj, Serena Williams, Margaret Thatcher, Hillary Clinton, Frida Kahlo in Beyoncé. To so ženske, ki niso bile vedno vsem všeč, imajo pa zelo močno identiteto. V zgodovini so, čeprav je bilo to težko, pustile sled. To so influencerke za vse profile in okuse. Zgodbe o njih so v videju trentno najljubših lajfstajl izdelkov turbodive slovenskega jutuba umeščene nekam med čips, Nespresso kavne kapsule in Balea osvežilno vodico. Ironija je kot najboljši obrambni mehanizem kraljica interneta in kraljica milenijske identitete. Na površini je zabavna in v globini tragična. Svet tekmuje, kdo jo bo bolje obvladal in kdo bo zanjo našel nove, bolj inventivne forme. To, da so poleti 2018 v svetu, ki že leta (vsaj pro forma) na vsakem koraku slavi diversity; v svetu, ki ima Sofio Coppolo, Greto Gerwig, Tavi Gevinson, Marušo Majer, Anjo Golob, Nino Rajić Kranjac, Petjo Zorec, da so v tem svetu influencerke punce z enakimi mejkap zbirkami, enakimi Zaful kopalkami, enakimi Primark topki in nogavičkami in dišečimi svečami, enakimi videjo žanri in enakimi mnenji, pa je ironija na nivoju, ki je samo ordinary. In brezveze.

 

 

*Zgodbe za lahko noč za navadne punce